Åsa

Legitimerad instruktör, gruppträningsinstruktör, personlig tränare, kostrådgivare, skidtränare, life style coach, gyminstruktör och utbildad på massor av olika pass. Har varit i världseliten i draghund. Även utbildad beteendevetare.

Jag har tävlat i längdskidåkning, löpning, orientering under stora delar av mitt liv. Kan inte sluta tävla utan tävlar nu i draghund nordisk stil. Vilket innebär att jag åker skidor meden en av mina hundar framför.  Hunden drar också på en pulka med vikt i och jag åker där bakom. Tävlar på elitnivå i draghund och har massor av medaljer.

För mej kan träning vara en avkoppling att springa på fjället i timmar med mina hundar eller pressa mej uppför backar på längdskidor. Långa uppförsbackar är bland det bästa jag vet.
Jag brinner också för och inspireras av att leda träningspass för grupper eller enskilda PT-pass. Där jag kan dela med mig av mina kunskaper och min energi. Jag har jobbat med träning i olika former i drygt 20 år. Arbetar även som pedagog, ämneslärare på gymnasienivå.

Några meriter i draghund :

1 bronsmedalj på Världsmästerskapen i Tyskland

2 silvermedaljer på Europamästerskap

2:a i Europacupen

Flera medaljer vid Nordiska mästerskap

30-talet medaljer vid Svenska mästerskap

Några meriter löpning:

Har vunnit många tävlingar i Norrbotten.

Sprungit några Lidingölopp med topp 20 som bäst.

Tider:
10 km terräng 37 minuter
10 km asfalt 36.20 minuter

 

IMG_1680

Jag tycker om det mesta när det gäller träning. Intervallträning är en träningsform som blivit en av favoriterna då det är en effektiv träningsform och framförallt att du kan bli hur slut som helst. Även styrketräning med vikter eller med kroppen som vikt är en av mina många favoriter inom träning. På mina pass som jag kör tycker jag om att kör intervall och styrka. Jag vill köra tuffa pass så att du som deltagare känner att du gjort något då du kommer hem. Förhopningsvis känner du av passet nästa dag också. Det är viktigt att varva hårda pass med lite lugnar pass och som favorit där är core och pilates. Superbra träning för att stärka bålen få bra hållning, slippa skador, verk och mycket mer.

När jag tränar själv och inte har möjlighet att springa i fjällen eller åka skidor så är det myrlöpning som gäller. För på ett myr-pass kan du också bli hur slut som hels och på ett skonsamt sätt för kroppen. jag har nästan aldrig torra skor efter ett pass då jag har svårt att motstå en myr som jag ser.