vinter/ vår 2019

  • För eventuella ändringar, inställda pass, på grund av helgdagar och annat, se nedan och behöver vi ställa in ett pass med kort varsel på grund av sjukdom så meddelas det under fliken ÅK-nytt
    Det går bra att starta när som helst under perioden. Vill ni vara med så dyk upp på ett av passen nedan 🙂
    För utepassen på Ormberget:
  • Skidåkning samling uppe på berget vid värmestugan
  • Vi har en köldgräns på 16 grader
  •  Samling vid liftstugan nere i slalombacken för stavgång
  •  Samling nedre parkeringen ormberget för löpskolning.
  • För rullskidor samling korsning Sinksundsvägen-Björsbyvägen.
    För inneträning Pontushallen spegelsalen nere i källaren.

Januari- mars

Måndagar 18.30-19.30 längdåkningspass klassiskteknik (teknikträning) (Samling ormberget vid värmestugan) Sista passet mån 15/4.

Tisdag 17.15-18.10 Maq- cirkel/ tabata ( spegelsalen Pontus)

  OBS ändrad tid!  18.45-19.30 Längdåkningspass Klassiskteknik (Vi har fokus på kondition och styrka) (Samling Ormberget värmestugan) Tisdagen 26/3 kör vi sista passet.

Onsdag 19.00-20.00 Längdåkningspass skateteknik, (vi kör teknik träning och övar på de olika växlarna,  kondition och styrka.) (Samling Ormberget värmestugan) Sista passet 24/4.

Torsdag 18.30-19.30 Pump- intervall/funktionell styrketräning- intervall ( spegelsalen Pontus)

Vi kör längdåkningspassen till och med vecka 17 förutsatt att det finns snö. Försvinner snön tidigare så tjuvstartar vi barmarksträningen. Den riktiga uppstarten av barmarksträningen är måndag 6/5.

Lördag Kör vi olika happening några gånger, så håll utkik på ÅK-nytt för information.

Nytt för i år är att vi har två klassiska pass. Så vi kommer att köra skidåkningspass måndag, tisdag och onsdag.

Inställda pass: Torsdag 18/4 kör vi inget pump pass. Måndag 22/4 kör vi inget längdåkning klassisk teknik.

Maj och juni

 Måndag 18.30-19.30 Stavgång (Vi jobbar intervaller och teknik Ett pass där du får träna hela kroppen till och med styrka i överkroppen.) Samling ormberget, liftsugan slalombacken.

Tisdag 18.30-19.30 Löparpass ( ett varierat pass där du får utveckla din teknik, kondition och styrka.) Samling ormberget nedre parkeringen vid slalombacken.

Torsdag 19.00 19.30 Stavgång 19.30- 20.10 ÅK- styrkeintervall. ( Ett varierat pass där du får utveckla din teknik, kondition och styrka.) ÅK- styrkeintervall är ett pass där vi kör i genom hela kroppen och ökar vår styrka och spänst. Vi jobbar i backen med olika övningar som bland annat är inspirerade av crossfit och MAQ träning,  anpassade och vidareutvecklade av oss.

Lördagar 9.30-10.30 Kör vi olika mixade pass.